PIĘCIODNIOWA WYCIECZKA KLAS 6A I 7A

Julia Kowalczyk (7A)
Beata Krawczyk, Agnieszka Skrzypczak

Pierwszy dzień - klasztor na Jasnej Górze
Dnia 02.10.2023 klasy 7a i 6a wraz z paniami B. Krawczyk, A. Skrzypczak i B. Szymańską wyruszyły na wycieczkę 5-dniową. Pierwszym punktem programu naszej wyprawy był klasztor Paulinów na Jasnej Górze, wielu osobom znany z filmów takich jak "Potop". Część rekwizytów, które pojawiają się w scenografii filmowej są przechowywane w jednym z muzeów na Jasnej Górze. Jednym z takich akcesoriów jest monstrancja, którą w filmie niesie ksiądz A. Kordecki, czy biżuteria. Oprócz tych ciekawostek dowiedzieliśmy się także wiele o historii tego miejsca. Udaliśmy się do Bazyliki, kaplicy Matki Bożej oraz do Skarbca. Po zakończonym zwiedzaniu Sanktuarium wyjechaliśmy do ośrodka wypoczynkowego "Maćkowice" w Długopolu Zdrój.

Dzień drugi - Morawski Kras (jaskinia Punkevni, Przepaść Macocha)
Następnego dnia pojechaliśmy do Czech, gdzie znajduje się największy i najpiękniejszy obszar krasowy w środkowej Europie - Morawski Kras. Zwiedzanie tego miejsca zaczęliśmy od wjazdu koleją gondolową, z której udaliśmy się na tarasy widokowe by móc z Górnego Mostku spojrzeć w głębiny przepaści Macocha, która liczy 138,5m. Następnie udaliśmy się do jaskini Punkevni. Zobaczyliśmy tam piękne stalagmity, stalaktyty oraz stalagnaty. Następnie spłynęliśmy łodziami podziemną rzeką Punkvią i zwiedziliśmy dno przepaści Macocha. Wieczorem przejechaliśmy do Hotelu "Geblergasse" w Wiedniu.

Dzień trzeci - zwiedzanie Wiednia, ogrody Pałacu Schonbrunn, wzgórze Kahlenberg
Trzeciego dnia wraz z panią przewodnik zwiedzaliśmy Wiedeń - stolicę Austrii. Poznaliśmy historię jednego z najbardziej charakterystycznych budynków Wiednia - Hundertwasserhaus, jest to budynek w stylu ekspresjonistycznym przypominający kalejdoskop, którego nazwa pochodzi od nazwiska architekta Friedensreicha Hundertwassera. Zwiedzaliśmy także Katedrę św. Szczepana - która jest jednym z najwyższych budynków w Wiedniu, a także Hofburg oraz Operę Wiedeńską. Ponadto poznaliśmy wiele ciekawostek o tym miejscu np. że Wiedeń ma 23 dzielnice. Następnie zwiedziliśmy ogrody Pałacu Schonbrunn oraz wzgórze Kahlenberg. Miejsce to odegrało ważną rolę w XVII w. za sprawą Odsieczy Wiedeńskiej w 1683r. Obecnie zaś jest to sanktuarium Jana III Sobieskiego, który wybawił Wiedeń oraz całą Europę przed groźbą najazdu tureckiego. Wieczorem wróciliśmy do Długopola Zdrój.

Dzień czwarty - zwiedzanie Sanktuarium na Górze Iglicznej oraz wodospad Wilczki
Czwartego dnia udaliśmy się do Międzygórza, alpejskiej wioski na Dolnym Śląsku. Najpierw zwiedziliśmy Sanktuarium na Górze Iglicznej. Dowiedzieliśmy się, że powstało ono w bardzo ciekawy sposób. Mianowicie podczas gwałtownej burzy, złamało się drzewo, ale figurka Matki Bożej, która się tam znajdowała cudownie, bez żadnego uszczerbku ocalała. Przeniesiono ją więc do specjalnie zbudowanej u podnóża góry kapliczki, a następnie w 1781 roku rozpoczęto budowę sanktuarium maryjnego. Obecnie sanktuarium swoją działalność zawdzięcza licznie przybywającym tam pielgrzymom. Znajduje się w nim muzeum oraz ruchoma szopka. Następnie udaliśmy się do wodospadu Wilczki, znajdującego się u podnóża Góry Iglicznej.
Gdy zwiedzanie dobiegło końca, przyszedł czas na świętowanie, co prawda minionego już, dnia chłopaka. Z tej okazji klasa 7a wraz z p. B. Krawczyk i p. B. Szymańską udały się na pizzę, do restauracji "Teatralna". Natomiast klasa 6a pod opieką p. A. Skrzypczak do kawiarni "Horus" na lody. Na koniec dnia wszyscy uczestnicy wycieczki wspólnie bawili się na dyskotece.

Dzień piąty - Pałac w Mosznej
Ostatniego dnia, w drodze powrotnej do Warki, udaliśmy się do Pałacu w Mosznej. Ma on 99 wież i 365 pomieszczeń. Swym bajkowym wyglądem niewątpliwie przypomina zamek Disneya. Park krajobrazowy otaczający pałac ma powierzchnię liczącą ponad 100 ha. Znajdują się tam 300-letnie okazy drzew, malownicze aleje wzdłuż których rosną azalie i różaneczniki oraz oranżeria pełna egzotycznych roślin. Przyzamkowy park został założony na miejscu barokowego ogrodu o charakterze geometrycznym i urozmaicają go liczne fontanny, które wraz z bujną roślinnością dodatkowo podkreślają baśniowość tego miejsca. Po zakończonym zwiedzaniu ruszyliśmy w dalszą drogę do domu.