W ramach projektu "Ciekawskie pierwszaki. Jak poznawać świat w klasie?" Uniwersytetu Dzieci, uczniowie klasy 1a zrealizowali
kolejny temat: "Kto wymyślił pieniądze?"
Kto, kiedy i dlaczego wymyślił pieniądze? Czym płacono w przeszłości? Dlaczego w pewnym momencie do płacenia zaczęto używać monety?
Okazuje się, że miała ona pewną przewagę nad innymi przedmiotami.
Na zajęciach uczniowie poznali różne rodzaje środków płatniczych. Wychowawczyni przyniosła ze swoich zasobów:
- banknoty z różnych zakątków świata (Irak, Afganistan, Singapur, Ameryka, Chorwacja, Litwa),
- dwa banknoty 20zł z okazji 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej oraz z okazji 100.rocznicy przyznania Nagrody Nobla Marii Skłodowskiej-Curie w dziedzinie chemii,
- kolekcję najmniejszych złotych monet świata.
Uczniowie dowiedzieli się, że w długiej historii wymiany handlowej zdarzało się ludziom płacić różnymi przedmiotami. Wypełniając karty pracy
dokonali szczegółowej analizy monet (elementy awersu i rewersu) oraz banknotów (elementy zabezpieczające - znak wodny, nitka zabezpieczająca,
mikrotekst, recto-verso, czyli uzupełniający się druk obustronny). Na koniec uczniowie zaprojektowali na karcie pracy własny banknot i monetę.
|